Hallo alle Yamaha FS1 liefhebbers.

Na het behalen van mijn auto en motor rijbewijs in de jaren 80, eigenlijk nooit meer omgekeken naar bromfietsen. Daar kwam in 2014 verandering in. Mijn buurman had “wat” problemen met de computer. Of ik hier even naar wilde kijken. Na 3 dagen werkte het ding weer. Als tegenprestatie nodigde hij mij uit voor een ritje op een oude Kreidler. (de buurman is Kreidler en Zundapp verzamelaar). Dat ritje werd een dag rijden van ongeveer 100 km. Aha, het vuur was weer ontstoken. Zoeken op marktplaats en een Yamaha fs1 2f2 kleur candy blue gevonden. (bouwjaar, type en kleur gelijk als de brommer die ik als 16 jarige had). Staat bromfiets: erbarmelijk. Dus, opknappen maar. Een feest van herkenning en gevoelens van “weet je nog van toen” kwamen bovendrijven. Na een dik jaar van sleutelen, vervangen en spuiten, hieronder het resultaat:

 

Dit smaakte naar meer. Ik kon mij nog herinneren dat een maat van mij in die tijd een Yamaha met stalen zijkapjes en een choke handle aan het stuur had. Type 378. Die wilde ik ook. Helaas nergens te vinden. Wel liep ik tegen een Duitse Yamaha fs1 aan. Type 468 zonder kenteken. Na wat zoekwerk bleek dit type eigenlijk redelijk gelijk aan de Nederlandse 378. Aanschaffen maar. Achteraf mankeerde er nogal wat aan. Geen ontsteking aanwezig, kickstarter as afgebroken en het blok zo vast als een huis. Tevens merkte ik dat er onder de blauwe lak die al enigszins losliet bij de tanksticker, de originele gele kleur. Zie foto.

 

 

Dat wordt leuk. Ook deze bromfiets helemaal uit elkaar gehaald. Frame en alle onderdelen opnieuw gespoten en beplakt. Wel in de origineel gelijkende gele kleur. Blokje compleet gereviseerd. Ik noemde het al, het is een Duitser. Deze bleek de achterbrug iets langer te hebben. Dus een originele Nederlandse kettingrand past niet. Van twee oude kettingranden met enig las en plamuurwerk een passende kettingrand gemaakt. (na enig zoekwerk op internet blijkt dat er nu maar een stuk of vijf van dit type in Nederland op kenteken staan). Hieronder het eindresultaat.

 

En hoe nu verder? Ja, ondertussen weer helemaal gek van Yamaha fs1. De volgende die ik graag wil bezitten moet eentje met “plaatjes tank“ worden. En dan ook nog het liefst met een 5-bak. Bijna onbetaalbaar zoals wel blijkt op marktplaats. Toch, je weet maar nooit. De tijd zal het leren. Alle liefhebbers in het bezit van de in die tijd de bekende Yamarammel, heel veel rij en knutsel plezier gewenst.

Johan