Yamaha FS1

Ik heb deze yamaha al sinds 1995 in bezit en hij is gerestaureerd in 1998. Bij een tourrit in Cuyk (1999) van de toenmalige yamaha fs1 club, royal nord en kreidlerclub oost Nederland haalde deze brommer de eerste prijs voor mooist gerestaureerde bromfiets. Aangezien er daarna niet meer met de fs1 gereden is vond ik het weer eens tijd om deze te gebruiken. Helaas pakte dat anders uit, de keerringen en rubbers waren verdroogd dus van rijden kwam er niet veel. Tijd om het blok maar eens te voorzien van nieuwe lagers en keerringen zie foto's. Aangezien ik diverse fs1's heb en bijna elk jaar wel een brommer restaureert en daar het komende seizoen een paar tourritten rijd en daarna wegzet, is het wel raadzaam om toch regelmatig te rijden i.v.m. met uitdrogen de keerringen.

Bij alle restauratie's verzamel ik eerst alle onderdelen die ik nodig heb voor de brommer. Dan breng ik al het plaatwerk naar de straler en en laat alles meteen in de epoxie grondlaag spuiten. Schuren, filler aanbrengen en spuitklaar maken doe ik zelf. Van alle brommers heb ik een nieuwe koplamp oor voor het inscannen van de kleur. Dat spuiten doet een vriend van me (demo spuiter van het auto programma de grote beurt). Dat het spuit werk van japanners heel moeilijk is (namelijk op inkt basis, 3 laags opbouw) zal je ook nooit dezelfde kleur gespoten yamaha's tegen komen.

Dat de brommers er tegenwoordig er veel mooier uitzien dan ze ooit uit de fabriek kwamen, heeft alles te maken dat er meer tijd en geld wordt ingestoken.
Het blok voorzie ik van zoveel mogelijk nieuwe onderdelen voor zover nodig is zoals altijd nieuwe lagers, keerringen, koppelingsplaten en veren, cylinder en zuiger, condensator, contact punten, pakkingen, voor en achter tandwiel en bijbehorende ketting. Krukas en versnellingsbak zijn zelden kapot, kickstarter-as is meestal de tanden eraf door verkeerd sleutelen of door het betere ramwerk als de brommer in zijn nadagen wordt afgebeuld.

Spaken en velgen monteer ik altijd zelf, ook het polijstwerk van het aluminium doe ik zelf. Tip neem chromen spaken i.p.v. de verzinkte van een fs1 staat veel mooier! Chroomwerk laat ik niet meer doen, is niet meer te betalen, plus het meeste kun je voor een redelijke prijs weer nieuw kopen zowel imitatie als origineel. Vaak helaas tegen woeker prijzen.

Kabels en banden altijd nieuwe erop anders kom je bij de eerste ritje wel tegen, zadels en uitlaten maken ze bijna allemaal weer na, de originele gebruik ik vaak niet om mee te rijden. Zadeldekjes scheuren vaak na 30 jaar en zijn veel te zacht na een ritje van een paar uur. Uitlaten is een ander verhaal, de originele met verwijdering van de binnenpijp lopen het beste en zijn van dikker materiaal dus veel stiller. Toen Matton uit Schalkwijk hoge uitlaten liet maken in Portugal liet hij al een imitatie hoge pijp uitlaat namaken. Dat deze uitlaten bijna niet paste en moeilijk snel aan het lopen te krijgen zijn spreekt voor zich, toen ik hem de hoge uitlaat met dikke eindconus van een 1970 fs1 liet zien en het verschil in gewicht begon hij het te begrijpen dat deze uitlaten alleen in combinatie met een 5-bak goed lopen i.v.m. de powerband weten er een heleboel niet.

Het opbouwen is eigenlijk wel het leukste mits je alle onderdelen bij elkaar hebt, discussie's over originele of niet moet iedereen maar voor zich zelf uitmaken, ik gebruik zelf altijd nieuwe verchroomde inbus schroeven en ringen. Deze kun je gewoon vast en los draaien en zijn beter dan de bekende ster schroeven die al verrot zijn gedraaid voor dat je de brommer uit elkaar haalt (slagschroeverdraaier kun je beter maar meteen kopen voor het betere vloek en ergernis werk).

Als je gaat opbouwen doe dat altijd met de nodige voorzichtigheid, een likje vet op de schroefjes en op sommige wat loctite voor het los trillen of zelfborgende moertjes doen het ook goed.

Tip belangrijk maak altijd het frame kaal bij de schroefdraad van het blok, achterspatbord en koplamporen. Dit heeft te maken met de aarde van de verlichting. Ik ben diverse mensen tegen gekomen die helemaal radeloos waren toen de brommer niet wilde starten of de verlichting het niet deed, ook bromfiets dealers kwamen er vaak niet uit!!

Maar goed als alles klaar is is het proef rijden ook wel leuk, dat er het een en ander afgesteld moeten worden zoals sproeier bezetting kun je ook nog wel eens heel lang mee bezig zijn om het goed te krijgen, let wel goed op het rustig inrijden en goede smering.
Tip voor olie van de versnellingsbak: er staat 10w30 olie (600cc) maar dat is bijna niet meer te krijgen voor motor of bromfiets. Ik gebruik altijd ATF versnellingsbakolie. Heeft tevens een reinigende werking en de juiste dikte, plus geen slippende koppelingsplaten als hij koud is.

Afz Jos van der Weijden