Restauratie Yamaha TY 50

Na enkele jaren op zoek geweest naar een TY 50 trial had ik er 1 gevonden op Markplaats tegen een normaal bod, aangezien Nederlandse  model maar heel kort is geleverd (ik denk hoog uit een half jaar 1978 ongeveer), kwam daarna al heel gauw de Yamaha DT 50 m enduro, het model wat ik volledig gerestaureerd heb, is een duits model en wijkt af op groot voorwiel, achterwiel, trapfiets inrichting,verlichting en overbrenging is anders.

Bij het volledig restaureren is het belangrijk dat we uitgaan van een compleet model! Dat had ik dus niet !! Er ontbraken dus de onderdelen zoals het zadel en plastic onderdelen deze zijn alleen dus tegen woekerprijzen te krijgen.

Aangezien ik dat dus niet wil betalen maken we het zelf maar, zie de twee model zadels op de foto's.

Verder alles uit elkaar laten stralen zoals alle ijzerdelen en laten scoeperen zoals frame, standard, stepjes en achterbrug .

Alle tank delen wit laten spuiten en bestikkeren in eigen beheer gedaan, makkelijke kleur wit dus geen probleem.

Spatborden en kabels, een tip van de spuiter alles goed ontvetten opschuren met 600 waterproefschuurpapier, voorspuiten met kunstof pruimer en daarna op kleur spuiten wit voor de spatborden en grijs voor de kabels en eventueel aflakken met blanke vernis. Originele grijze kabels van een TY alleen tegen woekerprijzen te krijgen als je ze überhaupt kan vinden.

Verder rvs spaken laten maken, velgen waren nog goed, en naven gepolijst en nieuwe lagers met remschoenen gemonteerd. Banden kwamen bij een Oost-Duitser vandaan die altijd bij de verhikel en Rosmalen staat.

Motorblok alle slijtage onderdelen vervangen, stralen, spuiten, nieuwe pakingen en voor het eerst carburateur ultrasoon laten reinigen, kreeg hem niet goed aan het lopen dit was wel de oplossing!

Uitlaat open gezaagd (midden demper), voorpijp eruit ontkoold dichtlassen en vervolgens gestraald en met hitte bestendige verf afgespoten. Nu 55 km per uur en trekken als een gek in alle versnellingen!! Heb je nodig als je het terrein in wilt.

Ja schokdempers zijn niet meer te krijgen hard afstand 31cm. De oplossing kwam ik tegen bij 4stroke in Rouwveen: juiste kleuren en bijna passend op dn TY. Moest alleen de ketting kast grondig verbouwen, waar ik bij het monteren pas later achter kwam.

Stuur en armaturen bedrading door het stuur laten lopen en knipperlichten op het koplamp huis gezet (is niet origineel maar staat wel mooier en praktischer). Tevens alles met inbus gemonteerd en opgebouwd, is niet origineel maar sleutelt wel veel beter en blijft ook veel beter uitzien na het sleutelen dan al die sterschroeven!

Ja voorvork zat vast geroest in elkaar 2 weken kruipolie er in helaas niet, maar de trekker van me vader en hydraulische topstang was wel de oplossing. Helaas kon ik de binnen poten niet meer goed krijgen!! Een tip als je een onderdeel zoekt en niet kunt vinden, maak er een foto van en zet hem op marktplaats gezocht, of zoek op ebay dat werkt vaak wel. Ik had ze nieuw voor 25 euro bij een fietsenmaker die ze al 25 jaar op zolder had liggen mazzeltje na een half jaar zoeken.

Als je alle onderdelen klaar hebt rustig op bouwen met een likje vet en goed kaal maken waar de verlichting aarde moet maken!! Is het resultaat werk begonnen en staat er weer een brommertje na veel hand arbeid, zweet, creativieit, innovatief zijn en het geeft vooral veel voldoening als het project weer klaar is.

Als hij dan meteen wil starten na de eerste trap (vaak niet) heb je toch weer iets cultuur goed bewaard voor het nageslacht, bedenk wel wat iemand ooit zij je mag het uiteindelijk allen maar een bepaalde tijd van genieten !!

Jos van der Weijden