Ik ben Harm de Boer woonachtig te Scharsterbrug.

Geschiedenis: 
Voor mijn 16e verjaardag kreeg ik van mijn ouders een tweedehands maar zeer nette en geheel originele 378 uit ‘74.
Snel uitlaatje erop en tandwielen wat aangepast en hij reed zo 60.

Na 3 jaar de brommer verkocht want er moest een auto komen uiteraard! Afgelopen jaren steeds met het idee gelopen om weer een Fs1 te kopen.

Ik zag er eentje te koop staan op marktplaats, het idee werd werkelijkheid.  

Sinds medio 2017 ben ik in het bezit van deze FS1 model 3E9 DX bouwjaar 2009. Hij trok mijn aandacht door de sterwielen en de waterkoeling waar hij mee was uitgerust. De kleurstelling wilde ik terugbrengen in originele rood/witte kleuren, en er een mooi fris geheel van maken.

Na ongeveer een jaar was hij gereed, en zoveel mogelijk originele onderdelen er weer op gemonteerd.

Mijns inziens is het aardig gelukt, met mooi weer lekker even een rondje toeren.

Hij rijdt super met de gekietelde 3E8 cil, 16mm carb. En ori fs50 uitlaat.

Mijn restauratieproject is ook te vinden op deze pagina

Maar ja brommer klaar en dan begint het weer te kriebelen naar wat anders. Ik wist nog een 2f2 te staan in een schuur bij een lokale boer. De historie was bekend bij mij hij was van een (kroeg)vriend geweest die hem altijd in perfect staat had en dat beeld had ik nog voor ogen.

Hij had hem destijds verkocht aan iemand die hem compleet heeft afgejakkerd en daarna in de schuur geparkeerd en niet meer naar om gekeken. Staat is erbarmelijk zoals op de foto’s wel is te zien…

Een echte “schuurvondst” om zo maar te zeggen en inmiddels zo’n 25 jaar verder. Inmiddels is hij volledig gesloopt en de wederopbouw kan beginnen.

Een pittige klus, hij is veel verder heen dan ik had gedacht helaas… maar we gaan ervoor!

Originele onderdelen beginnen inmiddels erg schaars te worden. Maar ik wil toch proberen er een zo origineel mogelijke 2F2 van te maken in de kleur Candy blue. Gelukkig kan ik altijd beroep doen op de bestuursleden van de club voor info en tips.

...

Project 2f2 na ongeveer een half jaar afgerond, brommer volledig gestript en frame gestraald en gecoat. Motorblok kompleet gereviseerd en carterdelen gestraald  door Henk Habing deze was overigens nog nooit los geweest wat in de meeste gevallen ook beter is. 

Verder een intensieve zoektocht gehad naar originele onderdelen ik wilde weinig of geen consessies doen deze keer. De yamaha bestaat op een paar kleine uitzonderingen na uit alleen originele parts. 

Tank en buddyrandje opnieuw gespoten in de candy blue kleur (autolak), nieuwe bestickering en spatborden maken de zaak af zoals het eigenlijk hoort maar smaken verschillen uiteraard. 

Ook de rdw keuring verliep probleemloos, liep keurig 42 km/h. Deze snelheid Is inmiddels weer aangepast dmv een originele F5b cillinder en 16mm mikuni, uitlaat ori 2f2 met een dikke bocht loopt ook prima. Rijd nu weer zo’n 70 km/h mooie snelheid en trekt als een beer. 

Volgende project is een FS1 bj 1971 de zg driftkicker in de kleuren mandarin orange, deze komt overigens in de inktlak ben erg benieuwd wat dat gaat worden.