Ik ben Bernard Oldenburg en heb sinds een jaar weer een Yamaha FS1 in mijn bezit. Vroeger in de jaren zeventig heb ik diverse Yamaha’s in mijn bezit gehad en er ook veel aan gesleuteld ( lees; opgevoerd ). Het zijn en blijven ontzettend mooie brommers en het zijn eigenlijk kleine motorfietsjes. Het verlangen om dan ook weer in het hedendaagse een Yamaha te bezitten bleef maar knagen. Zodoende heb ik vorig jaar via Marktplaats een mooie Yamaha FS1 op de kop kunnen tikken. Deze heb ik in Friesland op kunnen halen. Deze brommer was nog geheel orgineel en nog nooit opgevoerd geweest, hij haalde dan ook met pijn en moeite 45 km/u. Het betreft een 2RU met roterende inlaat en olieinjectie van het bouwjaar 1986 en is in Frankrijk gebouwd (zie bijlage’s). Technisch heb ik de brommer helemaal nagekeken en diverse dingen vernieuwd zoals;

  • alle keerringen
  • nieuw schakelarm met mechanisme en veertjes
  • nieuwe koppeling
  • snelle schijf
  • 16 MM schijfdeksel met olieinjectie voorziening
  • 16 MM carburateur (org. Mikuni)
  • FS1 uitlaat 32 MM
  • F5B cylinder (org. met tattoo)
  • Yamaha zuiger org. 40 MM
  • 2RU cylinderkop 1,50 MM af laten vlakken (2RU-kop zorgt voor betere koeling)
  • NGK BHS7es  bougie
  • Tandwielcombinatie 14 voor en 44 achter. 

Het is fijne FS1 geworden die lekker op het gas reageert en die vlot door alle versnellingen heen trekt.

De topsnelheid is 65 a 70 km/u die makkelijk en rechtop zittend en ook tegen de wind in bereikt kan worden.