Samen met mijn zoon wil ik mijn oude brommer weer tot leven roepen. Volgens mij heb ik hem in 1974 of 1975 aangeschaft. Ik heb er niet veel op gereden 10668.1 kilometer wel te verstaan.

Als ik niet zeker wist dat de brommer ergens veilig kon staan dan ging ik op de fiets.

Ben er eigenlijk veel te zuinig op geweest, maar ja.
Brommer destijds geheel in de vaseline gezet en in een droge garage opgeborgen.
Helaas het heeft niet mogen baten.
Het chroomwerk is grotendeels toch tamelijk aangetast, frame roest, tank binnenin verroest, zelfs het lakwerk vertoont hier en daar kleine roestsporen.
We zijn ondertussen begonnen om de brommer in eerste instantie weer lopend te krijgen.
En dat is gelukt !!!

Na het preventief alles te checken was het eigenlijk starten en lopen.
Wel de remmen los gehad, carburateur schoongemaakt, etc.etc. en natuurlijk een nieuwe accu.
Opmerkelijk dat zelfs de ketting nog helemaal in orde was en dat na 35 jaar !
Al heel veel onderdelen besteld zoals nieuwe araya velgen, spaken, banden, stickers en kleinmateriaal.
Tevens een andere tank via marktplaats met een “prachtige “ specialpaint van "Iron Maiden” er op.
Maar nu eerst maar eens een tijdje rijden om te kijken of er zich nog onvolkomenheden voordoen.

Als er mensen zijn die tips hebben cq. nuttige adressen voor bv. het poedercoaten van het frame, verchromen, spuiten tank & zijkapjes, kleurnummers voor ivy-green en het grijs voor het motorblokje dan horen wij het graag.

Vriendelijke groeten Frans & Rick.

 

Destijds opgevoerd met de volgende onderdelen:

Cilinder Z1
Hogedrukpet met verkleinde compressieruimte
Krukas laten balanceren
Carburateur 16 mm
Membraam inlaat 16 mm
Grote uitlaat
Voorste tandwiel 2 tandjes meer.
(Topsnelheid destijds 80 echte kilometers)